17 settembre 2010

Verbi usuali - lezione di catalano 3



Bon dia a tothom, benvinguts a una nova lliçó de català del bloc Linguamici. Avui aprendrem els pronoms personals tònics i el present d'indicatiu de tres verbs usuals: dir-se, ser  i viure.

Cominciamo. Comencem.

Pronomi personali:
jo
tu
ell / ella
nosaltres
vosaltres
ells / elles

Presente indicativo del verbo dir-se (chiamarsi)
jo em dic
tu et dius
ell es diu
nosaltres ens diem
vosaltres us dieu
ells es diuen

Presente indicativo del verbo ser (essere)
jo sóc
tu ets
ell és
nosaltres som
vosaltres sou
ells són

Presente indicativo del verbo viure (abitare, vivere)
jo visc
tu vius
ell viu
nosaltres vivim
vosaltres viviu
ells viuen


Frasi di esempio:
Hola, em dic Jordi, sóc català, visc a Lleida,
al carrer de Barcelona número 15.

Ciao, mi chiamo Jordi, sono catalano, abito a Lleida,
in via Barcellona numero 15.

Hola, sóc la Dora, sóc greca, visc a Salònica,
al carrer d'Atenes, número3.

Ciao, sono Dora, sono greca, abito a Salonicco,
in via Atene, numero 3.


Hola, sóc l'Ildi, sóc hongaresa, visc a Budapest,
al carrer d'Alemanya, número 5.

Ciao, sono Ildi, sono ungherese, abito a Budapest,
in via Germania, numero 5.

Hola, sóc l'Aldo, sóc danès, visc a Copenhaguen,
al carrer de Suècia, número 4.
Ciao, sono Aldo, sono danese, abito a Copenhaghen,
in via Svezia, numero 4.

Moltes gràcies per haver seguit aquesta lliçó de català. Fins aviat!

Nessun commento:

Posta un commento